The Gambia - Reisverslag uit Sere Kunda, Gambia van Tom Engbers - WaarBenJij.nu The Gambia - Reisverslag uit Sere Kunda, Gambia van Tom Engbers - WaarBenJij.nu

The Gambia

Door: Tom Engbers

Blijf op de hoogte en volg Tom

31 Maart 2014 | Gambia, Sere Kunda

Een grote glimlach, een wit t-shirt dat beige is geworden van het zand, de vliegen zoemde om het heen, hij kwam naar mij toe. Hij keek me aan en zei: ‘’Ey Gambian boy’’. Ik had deze man nog nooit gezien, logisch, het was mijn tweede dag, maar toch leek het net alsof hij me al kende. Hij groette me vrolijk en begon zijn verhalen tegen mij te vertellen. Aardig was hij, maar ook fascinerend. Hij vertelde mooie en fascinerende verhalen over zijn leven. Terwijl ik aan het luisteren was naar zijn verhalen merkte ik dat er een militair op ons afkwam. Midden in zijn verhaal onderbrak de militair hem om mij ook te groeten. ‘’Hello sir, have a nice day?’’ vroeg hij, en ik antwoorde. Hij vroeg aan mij of ik de man kende, en ik zei eerlijk dat ik me niet kon herinneren dat ik hem eerder heb gezien. Direct hierna pakt hij de man vast en sleurt hem mee naar een politiebusje. De man kijkt mij ondertussen zielig aan en ik besef nog niet echt wat er was gebeurt. Terwijl de man wordt weggesleurt ben ik na aan het denken wat ik moet doen, hem helpen of weglopen van de situatie. Ik heb ervoor gekozen om weg te lopen, waarna de man waarschijnlijk een paar dagen in de gevangenis heeft gezeten. Dit bleek achteraf ook de goede keuze.

Je merkt al snel wat je voor de meeste mensen hier bent, een lopende portemonnee. Je levert geld op voor ze en je zorgt ervoor dat ze eten kunnen kopen. Iedereen wil met je praten, want jij bent wit en jij hebt geld. Iedereen lokt je naar zijn tentje toe en wil je dingen verkopen. Eigenlijk lijk je wel een soort heilige hier. Het is leuk dat iedereen aardig tegen je doet, maar de reden waarom is minder leuk. De man waar ik het net over had blijkt ook een oplichter te zijn. Hij laat denken je dat hij je kent, maar dat doet hij niet. Hij zorgt voor vertrouwen en vraagt je later om geld omdat hij gaat trouwen, of een of andere domme reden. Deze mensen worden dan opgepakt en even later weer teruggezet op straat om de cirkel te herhalen. Eigenlijk is het maar raar. In een land waarin bijna alleen maar zwarte mensen wonen, worden deze juist racistisch behandeld. Voordat je naar het strand mag, wordt er eerst een check gedaan. Ben je een toerist, loop maar door, ben je een lokale man, mag je het strand niet op. De toeristen zijn hier van zo groot belang, dat de lokale bevolking er haast onder leid. Je merkt dat het land leeft van de toeristen, en dat is toch even wennen.

  • 31 Maart 2014 - 14:47

    Chantal:

    Wat ontzettend leuk Tom!!! Geniet er van. En je bent inderdaad zelf de grootste atractie haha

  • 31 Maart 2014 - 16:22

    Ans Dekker:

    Hoi Tom leuk dat we je op deze manier kunnen volgen. We zullen er zoveel als mogelijk op kijken.geniet van alles wat je meemaakt. Maar blijf op je hoeden.

  • 31 Maart 2014 - 20:48

    Monique:

    Ha die Tom, wat leuk om jouw verhalen te lezen. Geniet van het leven daar en alle nieuwe indrukken.

  • 31 Maart 2014 - 21:52

    Stéphan:

    Leuk.
    Hopelijk volgen er nog meer verhalen. Succes.

  • 02 April 2014 - 12:25

    Lisa:

    Hee tommie!
    Afrika is inderdaad een land van uiterste. Leuk om te lezen hoe jij tegen al de mindblowing things aankijkt.
    Ik hoop nog veel van je te lezen!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Actief sinds 27 Maart 2014
Verslag gelezen: 13657
Totaal aantal bezoekers 20910

Voorgaande reizen:

27 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 Maart 2014 - 11 Juli 2014

Stage Gambia

Landen bezocht: