Wé is ut héét - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Tom Engbers - WaarBenJij.nu Wé is ut héét - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Tom Engbers - WaarBenJij.nu

Wé is ut héét

Door: Tom Engbers

Blijf op de hoogte en volg Tom

01 Juli 2014 | Gambia, Kololi

Er is een nieuw iemand aangekomen op de compound. Michelle is weg en een week later is Marc aangekomen. Marc gaat hier voor 6 maanden vrijwilligerswerk doen. Good on you Marc!

Samen met Marc zit ik in de kroeg. We hebben net een voetbalwedstrijd gekeken en zijn hem aan het nabespreken onder het genot van een ijskoud biertje. Dit doen wij samen met een aantal locals. Plots komt er een man binnenlopen die er nog nooit is geweest. Hij komt tussen ons en de locals inzitten. Hier was toevallig nog een barkruk vrij was omdat er net iemand weg is gegaan. Hij bestelde twee biertjes en kijkt om zich heen. Vreemd, want er komt normaal niet een vreemde tussen je inzitten waar nog maar 1 barkruk is, die twee biertjes besteld. Het leek erop alsof hij op iemand aan het wachten was. Rustig rondkijkend in de kroeg neemt hij een slok van zijn biertje, maar hij zegt niks en blijft zitten. Uiteindelijk staat de man op, loopt even door de kroeg heen en gaat weer terug zitten. Op het moment dat hij weer terug gaat zitten, komt Tony (een local) terug. Hij was even een minuutje weg van de bar als hij terugkomt en opmerkt dat hij zijn mobiel kwijt is. Even rondgevraagd en rond gevoeld in zijn eigen zakken als hij ineens beseft, iemand die hier nog nooit is geweest, tussen ons in komt zitten en twee biertjes besteld?? Hier klopt iets niet. ‘’ITS YOU, YOU THIEF!!’’ schreeuwt hij al snel. Iedereen kijkt op en vraagt zich af wat er gebeurt. Hij moet zijn zakken leegmaken maar er komt geen mobiel van Tony uit.. Toen kwam de bewaker aanlopen. De bewaker bemoeid zich er nog niet te veel mee en kijkt van een afstandje mee. De locals hebben zich er inmiddels allemaal mee bemoeid en schreeuwen: ‘’Where did you put it, where did….. BAM!’’ een zonnebril vliegt 3 meter weg en een gezicht vertrekt. Het was de bewaker. Hij heeft zijn mobiel gevonden, die had de dief blijkbaar verstopt toen hij even ging ‘’rondlopen’’ zoals eerder genoemd. En als je hier iets steelt is het no nonsense, je krijgt klappen, van iedereen. Hoeveel? Een stuk of 40 moet op zijn plaats zijn. De ene klap na de ander op zijn gezicht, arm, buik, overal. De kroegbaas zei na 10 klappen, neem hem maar mee naar buiten. Maar daar hield het niet op. Je hoorde op de achtergrond nog steeds klappen vallen. 10 minuten en een hele hoop klappen later kijk ik over mijn schouder, als ik de dief in een taxi gegooid zie worden en nog een paar keer wordt nagetrapt en geslagen. Hij wordt naar het politiebureau gebracht, en god mag weten hoe hij daar aangepakt zal worden.

Eén ding is zeker, ik zal hier nooit van mijn leven iets stelen. Dat wordt je hier wel afgeleerd. Als je hier iets steelt, mag je blij zijn als je er levend vanaf komt. Toen ik iets later terugliep naar het appartement, waren een paar mannen zich aan het afvragen wat er gebeurt was. Ik had het even uitgelegd en wat ik achteraf van hun hoorde was: die heeft geluk gehad, ik had zijn handen eraf gehakt. Ik zat bijna met medelijden naar de dief te kijken toen hij werd geslagen en hier zeggen ze dat het niet hard genoeg was? Ja, stelen is hier echt taboe. Later hoorde ik van mijn stag begeleidster ook een verhaal over een jongetje op de markt. Hij had net een broek gekocht en de verkoper had geen tas om hem in te doen voor de jongen, dus stopte hij hem maar onder zijn shirt. Hij pakt zijn fiets en nog geen 10 meter later wordt jongetje van zijn fiets afgeslagen omdat ze dachten dat hij iets had gestolen. Hij bleef geslagen worden, zelf terwijl de verkoper erlangs zit te schreeuwen dat hij het gewoon had gekocht. Het maakte allemaal niet uit, en het jongetje werd uiteindelijk doodgeslagen… Dit klinkt verschrikkelijk voor ons, maar is hier de normaalste zaak van de wereld. Ze maken je dood omdat je iets hebt gestolen, maar degene die ze doodmaken, worden nog niet eens nagekeken. Dit komt wederom door de armoede en primitiviteit. Je hoeft maar THIEF! te roepen op straat en iedereen rent erop af om hem in elkaar te slaan. Niet eerst vragen wat hij heeft gestolen, wat hij heeft gedaan, daar gaat het hier niet om. Al jat je een beschimmeld stukje brood omdat je zon honger hebt, ze slaan je kapot. Dat hebben hun van jongs af aan aangeleerd, en dat zullen ze ook niet snel veranderen.

Wé is ut héét, zo verekkes héét. Het carnavalsliedje wat perfect past bij de situatie die hier nu is. Het regenseizoen is begonnen. Er is alleen één probleem. Het heeft al bijna een maand niet geregend. Omdat de regen normaal zorgt voor een beetje afkoeling, begint de hitte hier dus op te stapelen. Met temperaturen overdag van 35 overdag en 25 s’nachts klinkt het misschien niet extreem warm. Wat alleen erg meehelpt is de luchtvochtigheid. De constante hoge luchtvochtigheid zorgt ervoor dat het 5-10°C warmer aanvoelt dan dat het eigenlijk is. Hierdoor is het lastig om het vol te houden in de hitte. Er is geen arco, er is geen afkoeling, geen niks. Dus wordt het liters water drinken en zweten. Gelukkig heeft iedereen het zo warm en kun de onbeschaamd over straat lopen met een nat shirt en een plakbroek zonder dat iemand je raar aankijkt.

• 01 Juli 2014 - 13:47

Lisa:

Verhitte toestanden daar!
    Een heerlijk "zwemmen met kleding aan"- gevoel waar het zweet als watervallen over je gezicht op de grond kletteren. Past bij het leventje van alles rustig aan daar of niet?!
    Heftig om te horen wat er daar gebeurd met dieven. Nog heftiger om te horen dat het leven daar zo onheilspellend is en de mensen zo kwetsbaar voor de gedachten, gedragen en verwachtingen van anderen.

Ik zou het stelen dan ook maar uit je hoofd laten, ook in nederland alsjeblieft
    Het enige wat je met volle overgave mag stelen, is de harten van de vrouwen!
    en van ons, je liefste familie natuurlijk! die je heel erg mist! tot snel tommie!

• 02 Juli 2014 - 11:32

Monique:

Hallo Tom,
    Ik ben het helemaal met Lisa eens. Doe voorzichtig en zorg goed voor jezelf. Nog even wachten en dan ben je weer in ons kikkerlandje.
    Monique

• 12 Juli 2014 - 20:10

Marjo:

Hoi Tom,
    Wat een verhaal. Ben voorzichtig, want wil je wel weer in Vught zien!!!